مقالات آموزشی

اسمز معکوس چگونه کار می کند؟

اسمز معکوس

اسمز معکوس چگونه کار می کند؟

بیشتر مردم از ناایمن بودن نوشیدن آب لوله کشی آلوده آگاه هستند. هیاهوی اطراف آب امروزه مانند زمانی است که مواد غذایی ارگانیک معرفی شدند. در هر دو مورد، نگرانی اصلی حفظ سلامت خانواده ها از طریق غذا و آب غیر آلوده است. در حالی که بازار مملو از چندین گزینه است، مهم است که بدانید کدام تصفیه کننده چه کاری انجام می دهد تا بتوانید بهترین دستگاه تصفیه آب یا اسمز معکوس را برای خود انتخاب کنید.

پیشنهاد می شود>>> خرید دستگاه تصفیه آب

فیلتر آب اسمز معکوس چگونه کار می کند؟

در سیستم تصفیه آب اسمز معکوس RO ، فشار آب را از یک غشای نیمه تراوا عبور می دهد. این غشاء آلاینده های جامد را در یک طرف نگه می دارد در حالی که آب به سمت دیگر آن عبور می کند. این فناوری به گونه ای ایجاد شده است که غشاء بتواند هر چیزی بزرگتر از یک مولکول آب را از آبی که در آن جریان دارد حذف کند. از فرآیند حذف یون استفاده می‌کند که در آن گروهی از یون‌ها از مانعی در غشاء بیرون می‌آیند و به مولکول‌های آب اجازه می‌دهند بدون اجازه دادن به آلاینده‌ها از آن عبور کنند.

 

این سیستم تصفیه آب حذف فلوراید، نیترات، سولفات، سدیم، کلرید، آهن، جیوه، روی، آرسنیک، سرب، سیانید و سایر آلاینده های مضر را تضمین می کند. با این حال، از آنجایی که این سیستم ها در حذف مواد جامد از آب بسیار موثر هستند، ممکن است مواد معدنی ضروری را نیز از آب حذف کنند. برای رفع این مشکل، بسیاری از دستگاه‌های تصفیه آب جدید RO با نوع جدیدی از فناوری ارائه می‌شوند که به مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم و منیزیم اجازه می‌دهد در آب باقی بمانند و به دستگاه اسمز معکوس یک فیلتر UV اضافه می کنند که که موارد ضروری که در بالا گفته شد را به آب اضافه کند.

 

کاهش وزن با آب

 

چرا دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس؟

اگر به دنبال خرید دستگاه تصفیه آب خانگی خوب هستید، توصیه می‌کنیم که حتما موارد زیر را مطالعه نمایید.

 

1. بهترین روش شیرین شدن و بهبود طعم آب آشامیدنی:

دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس یا (REVERSE OSMOSIS) به طور کامل آلاینده های آب آشامیدنی که باعث مسمومیت و بوی بد آب می‌شود را تصفیه و باعث بهتر شدن طعم، بو و ظاهر آب می‌شود.

 

2. به صرفه تر بودن اسمز معکوس از آب معدنی:

با یک دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس با کیفیت خرید بی رویه بطری های آب معدنی را متوقف خواهید کرد. زیرا این آب تصفیه شده سالم تر و با کیفیت تر از بطری های آب معدنی هستند و شما به راحتی می‌توانید سختی آب تصفیه شده منزل خود را اندازه گیری و تنظیم نمایید.

 

3. سادگی در سروریس و نگهداری:

دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس دارای شاسی، فیلتر و مخزنی است که متحرک بوده و قابل جابه جایی است و همین امر موجب سهولت در نگهداری، جابه جایی و سرویس این مدل دستگاه های تصفیه آب می شود.

 

آیا دستگاه تصفیه آب مضر است

 

4. حذف مواد مضر موجود از آب لوله کشی:

دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس تمامی آلاینده های مضر مانند باکتری، آفت کش، آرسنیک، سولفات، دارو، فلوراید، نیترات و … را از آب لوله کشی شهری حذف می‌کند.

 

اسمز معکوس در کجا قرار می گیرد؟

تقریبا تمامی دستگاه های اسمز معکوس در زیر سینک آشپزخانه نصب و با شیر جدا یا شیر آب دو کاره، آب تصفیه شده را خروجی می دهند. این دستگاه ها همچنین قابلیت نصب به فریزر، یخ ساز یخچال و یخچال ساید بای ساید را دارند. این مدل دستگاه تصفیه آب برای شرکت ها و ادارات هم نیز مناسب است.

 

سیستم اسمز معکوس چگونه کار می‌کند؟

عملکرد اسمز معکوس ساده و مستقیم است که در این فرایند مواد جامد غیر آلی مثل نمک، از آب حذف می شوند. این سیستم آب شهری را با فشار زیاد از یک غشا با بافت های کاملا ریز و عبور می دهد که باعث حذف املاح مضر تا  0.0001 (یک ده هزارم) میکرون می شود.

 

فروش دستگاه تصفیه آب

 

ناخالصی‌هایی که در آب شیرین پیدا شده و با سیستم اسمز معکوس تصفیه می‌شود عبارتند از:

 

  1. سرب
  2. فلوراید و وایتکس
  3. آفت کش‌ها و ضدعفونی کننده‌های مضر برای بدن انسان
  4. کلر و کلرامین
  5. مواد شوینده
  6. نیترات‌ها، آرسنیک، نیتریت و آلومینیوم و سولفات‌ها
  7. املاح درشت قابل مشاده با چشم مانند شن و ماسه و گل و لای
  8. و …

 

اجزای تشکیل‌دهنده دستگاه اسمز معکوس!

1. دریچه ورودی شیر آب سرد:

شیر ورودی آب سرد که با شلنگ به طرف ورودی پیش فیلتر مرحله اول متصل می‌شود و ورودی اصلی آب تصفیه نشده به دستگاه است.

2. پیش فیلترها:

آب از لوله آب سرد وارد فیلتر مرحله اول شده، املاح درشت آن حذف شده و به مرحله دوم و سوم می رود. کلر و رسوبات جز مواردی هستند که در مراحل اول تا سوم از آب تصفیه می شوند.

پیش فیلترها برای محافظت از فیلتر ممبران اسمز معکوس تعبیه شده اند و به خاطر حذف خاک، شن، ماسه و رسوبات دیگر، عمر مفید ممبران تصفیه آب را بیشتر می‌کنند.

 

3. ممبران تصفیه آب:

ممبران تصفیه آب یا غشای اسمز معکوس اصلی ترین تکنولوژی در سیستم اسمز معکوس است که تمام املاح مضر حتی کوچکتر از 0.0001 را حذف می‌کند. آب بعد از عبور از ممبران وارد مخزن شده که در آن آب تصفیه شده ذخیره می شود.

 

تصفیه آب

 

4. فیلتر پست کربن:

آب، بعد از برگشت از مخزن ذخیره سازی و قبل از رفتن به شیر آب روی سینک، از فیلتر پست کربن عبور می‌کند تا تمام طعم و بوی نا مطبوعی که اگر باقی مانده باشد حذف شود.

 

5. فیلتر معدنی ساز مینرال:

فیلتر مینرال تصفیه آب، املاح مفیدی که در طی مراحل تصفیه آب، از آب حذف شدند را به آب برمی‌گرداند. این موارد شامل سدیم، منیزیم، کلسیم و … بوده که برای بدن مفید هستند.

 

6. مخزن تحت فشار تصفیه آب:

میزان استاندارد ذخیره سازی در مخزن تصفیه آب، 2 تا 4 گالن (یعنی 8 تا 16 لیتر) است. زمانی که تیوب داخل مخزن پر می‌شود، به طور اتوماتیک دستگاه توسط شیر های پرشر و لو پرشر قطع می شود.

 

دلایل تصفیه آب

 

7. شیر تصفیه آب:

شیر تصفیه آب روی سینک و در کنار شیر اصلی ظرفشویی نصب شده و خروجی آن آب تصفیه شده است. شیرهای تصفیه آب انواع متفاوتی دارند مانند شیر تصفیه آب اهرمی، شیر تصفیه آب ستاره ای، شیر تصفیه آب اهرمی پایه بلند و … و همچنین در رنگ های متفاوت مانند طلایی، مشکی، استیل و … موجود هستند.

 

8. خروجی فاضلاب تصفیه آب:

خروجی فاضلاب، از ممبران به فاضلاب در زیر سینک نصب می شود که آلاینده و املاح مضری که از آب حذف شده است را به فاضلاب هدایت می کند و به همین دلیل دستگاه تصفیه آب را از هر گونه آلودگی دور می کند.

مطالب مفید :

بهترین دستگاه تصفیه آب

دستگاه تصفیه آب ایرانی

دستگاه تصفیه آب تایوانی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *